Monday, March 3, 2008

kutse Veebikirjanike OÜ asutamiskoosolekule

Kutse.
Lugupeetud lugupeetav!
Veebikirjanike OÜ asutamiskoosolek toimub aadressil #¤”%&%¤ (loetamatu) kell €$.££. Päevakorras Veebikirjanike OÜ asutamine, põhikirja kirjutamine ja niisama kirjutamine. Täiendav info täiendava info allikast.
Allkiri: olemas.





Tegelikult täitsa tõsine plaan. Priidu ühe postituse lõpus oli see soovitus välja hõigatud. Seekord jõudis Priit mitmes meeles korraga mõlkunud mõtte sõnastamisel minust ette. Ise sain sedavärki OÜ vajadusele kinnitust netireklaamiklientidega vesteldes. Pika jutu lühike kokkuvõte: küll teeks kampaaniaid, testiks, sihiks, motiveeriks ja mõõdaks, aga pole kohta, kuhu ära moositud külaline lõpuks viia. Nagu gümnasist kohtingul. Kodulehed kehvad, kampaaniaküljed mannetud. Info vananenud, tekstid kirjaoskamatud, funktsionaalsus puudulik, stats olematu. Mis sa külastajat sinna saadad või klienti kutsud, vaat kui veel vihastab. Aga sellest on teisedki palju kirjutanud, kasutage otsingut.

Eks ta ole, nelja-viie aasta taguse kontseptsiooniga veeb on nagu reaktiivlennuk – kallis soetada ja veel kallim pidada. Vaja kulukat hooldust, suurt meeskonda ja ilusaid tibisid, kes kohvi tooks. Nii seisavadki nagu mälestusmärgid ja viimase sissekande kuupäev ühtib veebi avamiskuupäevaga. Kirjas on küll missioon ja visioon, aga wazzup, ärge sealt küsige. Kuidas muuta – keegi ei tea. Itimees teadis, aga itimees sõitis ära. Veebitreialite firmaga leping lõppenud. Serveri parool ka kadunud. Aga mis ma ikka norin. Oli raha see veeb soetada, küll on raha ka järgmine osta. Kõvemad firmad on ostnudki – 10 min mõttetut flash-animatsiooni, mis alustuseks 50 sekundit laeb. Sisu tuleb hiljem, ehk järgmise lennukiga.

Ajad on muide muutunud. Täitsa normaalseid veebe saab teha tasuta tööriistadega, ainult kirjuta, joonista, pildista. Ja kirjutajatest ei tohiks ka puudust olla. Vaadake kasvõi, kuidas õitsevad veebikirjanduse portaalid, blogid, foorumid ja kommentaariumid. Teksti toodetakse rohkem kui kunagi varem. Tõsi, ka sellest on suur osa suisa saast, aga vähemalt tahtmine on olemas. Seepärast ongi lausa imelik, et keegi neid vajalikke veebitekste toota ei suuda. PR-firmad suudaksid, aga seal eelneb tekstitööle vähemalt 20 h strateegilist planeerimist hinnaga 1600 kr/h. Ja nii suure arve esitamiseks peab päris mitu korda pintsaklips-ärilõunal käima või vähemalt kundega golfi mängima. Aga kui strateegia juba olemas ja golf ka mängitud, siis on väsimus kirjatöö tegemiseks liiga suur.

Mõtlesingi, et kaua võib oma lõbuks blogi toksida, nagunii ise üksi loen nagu Muhv. Võiks ju sama tekstimahu hoopis kellelegi teisele toota, kes maksaks ka. Teeme siis ära, kes on käsi? Ahjaa. Probleem on ka. Kõik sõbrad-kolleegid, kellele helistasin, et neid uude OÜ-sse osanikeks kutsuda ütlesid, et kahjuks ei jõua, kuradi kiire on. Ei jõudvat omagi veebides tekste uuendada, aga kui OÜ valmis saab, siis nad kohe tellivad. Peaks vist ka tunnihinnaks poolteist tonni panema.

VAHEKOKKUVÕTE
10.02.2008
Tänu kõigile kirjutavatele kommenteerijatele. Koosolekut ei ole veel toimunud, kuid olen rääkinud päris paljudega. Ja konsulteerinud spetsialistidega.
Tänu hinnangute eest, Ranno, Henri, Hardi, Peeter, Enn, Arkadi, Alari ja Silver!

Järeldused seni siis sellised.
1. Kuni on eestikeelset veebi, säilib ka kommerts-veebikirjanike vajadus. PR-firmad saavad oma kirjutamistega peaaegu ise hakkama, reklaamibürood samuti. Kuigi otsivad pidevalt uusi häid kopikaid oma koosseisu. See tähendab, et Eestis ilmselt "will blog for food" niipea ei saabu. Pigem on vastupidine tendents, et kes juba kirjutada oskab, kutsutakse ajalehte tööle.

2. Vabakirjanike kasutamise teevad keeruliseks logistika- ja distsipliiniprobleemid. Tihti on tellijale odavam kellegagi kemplemise asemel asi ise ära teha. Muidugi, kui on oskust ja aega.

3. Kui aga vabakirjanik oskab komasid panna ja suudab tähtaegadest kinni pidada, võiks kliente leiduda küll.

OTSUS:
1. Jätkan tehnilise võimaluse otsinguid, kuidas tellimuste vastuvõtt ja briifide vormistamine online viia ja teiselt poolt, kuidas kirjutajad saaks mingi konkreetse ülesande enda peale võtta.
2. Hinnapoliitika. Korraldada küsitlus hindade kohta nii kirjutajate hulgas kui tellijate hulgas.
PR-firma tund maksab 900 -1700. Pressiteadet kirjutavad 2 tundi või rohkem.
http://pressiteade.ee/ kirjutab pressiteate 1500 kr eest.
Ajalehed maksavad koosseisuvälistele autoritele 500 - 700 artikli eest.
Kes veel teab mingeid kirjatöö hindasid, andke teada.

Ja muidugi andke teada, mis tasu arvestamise põhimõte võiks Veebikirjanikud OÜ sisse viia.
Kas loogiline oleks, et hind tellijale = hind, millega kirjanik on nõus kirjutama + EV maksud + 5% Veebikirjanike OÜ raamatupidamise ja üldkuludeks.
Kust omanike kasum, mille eest jahtlaevu ja maju hakkame ostma, on firma saladus.


Täiendus 08.03.2008
Esimene suur tellimus, kahjuks, läks käest ära. Leedukad, kes meil siin Eestis mingit projekti ajama kavatsevad hakata, otsustasid, et kasutavad leedukeelseid tekste või midagi sellist. Sellegipoolest tänu kõigile, kes väljendasid valmisolekut seda täitma hakata. Ootame järgmisi

7 comments:

Karuema said...

tead jaano martin, mina olen käpp.
mida peaks tegema? raha mul muidugi pole, aga ideid ja möned blogid...
terv
kaja tampere

Anonymous said...

Käpp!
iste-mail.ee

Anonymous said...

Huvitav! Grafomaania võiks tõepoolest papiks ümber pöörata. Arvesta ikka mind kui teoks saab. :-)

Katrin said...

oi ma tahaks ka osaleda :)

sammas said...

Kui vormiriietust peaks vaja minema, siis siit saab
cafepress.com/freewearstore/2737322
Will Blog For Food

Jaano Martin Ots said...

Vahekokkuvõte.

asum said...

Leedukad?
Kõlab tuttavalt. Tõsiselt neid võtta väga ei tasu. (pakutakse tööd aga siis tuleb välja, et tegelikult kutsuvad nad sinu töötajat endale tööle ja on piisavalt ülbed, et seda firma omanikult küsida)
Mis abi vaja on?