Sunday, June 10, 2007

valge heteromees tuleb vähemusgrupiks kuulutada

Tänane postitus on ajendatud Liisa Pasti halast Päevalehes, kui diskrimineeriv meie ühiskond ikka on. Neegrite ja välismaalaste ja lesbide ja pedede ja kõigi muude vähemuste suhtes. Konstruktiivset plaani kirjutis ei sisalda.

Tunnen juba ammu sügavat süütunnet, et olen valge, heteroseksuaalne, keskealine, keskmisest aafriklasest mitu korda rohkem tarbiv mees, kes juba oma olemasoluga ahistab tohutult vähemusgruppide õigusi. Ilmselt peaksin kappi peitu minema. Või kiiresti enesetapu sooritama. Edasi elamise eelduseks oleks ehk end naiseks lõigata või kiiresti vanuriks või invaliidiks saada, et vähemuste vihmavari minugi kohale ulatuks. Kas ma siis võin käia restoranis ilma teist omasoolist suudlemata, peab Liisa käest küsima.

Erinevused on olnud ja jäävad. Mida loetakse erinevaks, sõltub ühiskondlikust kokkuleppest. Mis on massiline, on normaalne, vähemused kuulutatakse väärnähtusteks. Mõnel ajaloo hetkel sallitakse erisusi rohkem, siis tuleb jälle „puhastus”. Kuritegevust, ksenofoobiat, maailmavaatekonflikte ja sõdu tuleb ka 1000 aasta pärast, lihtsalt nende alused ja määratlused võib-olla muutuvad pisut. Võimalik, et enamuse saavutanud vähemused kuulutatavadki minusugused ükskord kuritegelikuks ja nõuavad näiteks sundkorras zoofiiliks hakkamist.

Ma ei propageeri vägivalda erinevate suhtes. Kõigil olgu õigus elada oma äranägemise järgi ja õigus oma arvamust vabalt avaldada. Tänaseks on Eestis vähemuste propaganda paraku nii massiivseks muutunud, et tänavasallimatus on selle loomulik vastureaktsioon. Ma enam ei loodagi, et minusugusel oleks õigus võrdsele kohtlemisele. Tänu Liisa-suguste seisukohavõttudele olen ja jään ma diskrimineerijaks.

Õnneks on maailm suur ja igale poole ei suuda meie vähemustepropagandistid jõuda. Kuigi võiksid. Võiksid õppida, mis on juhtunud maades, kus sallivuse, multikultuursuse, integratsiooni ja kõige muu sellise sildi all kõike lubati. Vaadata, kes seal täna enamuseks on saanud ja kui sallivalt käitutakse seal endise enamuse, nüüdse vähemusega.

Või siis võiks proovida uutele turgudele tungida. Liisa, äkki tahaksid minna näiteks mõnda kurdi rahvuslaste piirkonda ja seal oma sallivusloenguid pidada, võib-olla esineda ehk ka mõne näitliku demoetteastega, nagu Sa ähvardasid homod välja visanud restoranis korraldada? Ma paneks panuse, et Sind ootaks paari päevaga surm kividega surnuksviskamise läbi. Või seletaksid äkki Darfuri neegritele Sudaanis, et valge soomeugri mees peab saama nende karjamaadel kaevu kõrval rahulikult talu pidada, sest sallivus on meie maailma alustala?


PS. Kui Sa Liisa, nii rangelt kõiki vähemusi kaitsed, siis äkki korraldad mingi kampaania, et T.H.Liiv vangist välja saaks? Ta ju ka lihtsalt natuke erinev.

20 comments:

Anonymous said...

Rumal jutt suhu tagasi. Rumalalt populistlik, vägistatud kontekstist väljarebitud näited osutavad üsna selgelt su enda sallimatusele. Mis teha Jaano, ega üle oma varju ei hüppa.

Jaano Martin Ots said...

Mis ma ütlesin! Tarvitseb vaid mul OMA vähemusgrupi nimel sõna võtta, kui olen sallimatu diskrimineerija.

Olen jah sallimatu, kui see tähendab minu soovi elada nii nagu ise õigeks pean. Sama sallimatu kui kõik need vähemused, kes arvavad, et kuna mina olen neist erinev, on minul probleem.

Anonymous said...

Isikuliseks oled läinud, kuid point kogu asja taga on õige. Teema kui selline on "Enamuse vähemus ehk vähemuste enamus" Ning tõesti. Enamus on hetkel "enamus" ainult ühe vähemusega võrreldes. Olgu see siis hetero/homo must/valge vms võrdlus. Kui aga lugeda kokku kõik need vähemuste grupid kes peavad saama eriõigusi siis nende arv on juba ületanud "enamuse". Seega "Tere, ma olen ka valge, hetero, mees, keskklass, kuulun vähemusse nimega "enamus" ja soovin saada võrdselt koheldud enamusega mille ühine nimetaja on "vähemus"."

Risto said...

:)
ega jah valgetel ameerikas kerge ei ole elada, vaata vaid pisut valesti või istu bussis pingile ja juba ongi kohtuasi kaelas. :)

Või siis eestlane, kes Rootsis sai kohtuasja selle eest, et tegi naisele ukse lahti. :D

Jaano Martin Ots said...

Kuna sain oma vaadete pärast ilmselt uksekeelu ka väikse nõia teemaja nimelisest asutusest, vastan tümitamisele siin.

Eestis väga veel ei kardagi. Aga kui trend jätkub, tuleb kartma hakata.

Valget heteromeest on maailmas ikka väga vähe. 6.6 miljardist on valgeid inimesi alla 1 miljardi ja see arv väheneb. Neist ehk pooled veel meessoost. Palju neist heteroks kvalifitseeruvad, on iseküsimus. Seega - on ju vähemus?

Raha on valgel heteromehel, sest ta teeb tööd. Pole kuulnud fondist, või MTÜ-st, mis annaks raha lihtsalt selleks, et teda ühiskonda integreerida, elustiili edendada, üritusi-paraade korraldada või tema suhtes tolerantsust tõsta. Küll sobib sellisteks vähemusele suunatud rahaeraldisteks kasutada tema makstud riigimakse.

Kas valge mees võimutseb või allub naisele, küsis juba '94 aasta film Disclosure. Vastus oli, et saab enamasti haledalt tappa, kuna alati saab teda ahistamises süüdistada. Tõestatagu, et asi on vahepeal teises suunas arenema hakanud. Kui kusagil tõeliselt naiste õigusi piiratakse, siis kindlasti mitte WASP-male mõjupiirkondades.

Julgeolekust. Olen elanud riikides, kus hetero olla on OK, kuid valge mees peab olema ettevaatlik näiteks oma usutunnistusest märku andes. Kõndiva rahakoti staatus annab nagunii väga suure tõenäosuse, et kui turvatud alast välja lähed, saad tappa ka.

Ja nüüd on ka kodumaal lisandunud oht kõikvõimalike diskirmineerimissüüdistuste ohvriks langeda.

Anonymous said...

mina ei jaga küll kellelegi vaadete pärast uksekeeldu.

aga teed sa siis tõesti nii palju asju, mille eest diskrimineerimissüüdistust saada? :-)

kati ehk väike nõid

Jaano Martin Ots said...

Vastuseks Katile: enam ei tee selliseid asju.

Ja tänu tolerantsuse eest, kui uksekeeldu ei ole.

Anonymous said...

viimase lõiguga, pedofiilide sissetoomisega tõmbasid endale vee peale.

demagoogia mitu tera

Anonymous said...

a kes sa selline üldse oled, et siin arvamusliidriks pürgid?

Jaano Martin Ots said...

Sepp, nõus. Sellega keerasin vindi üle ja palun vabandust. Kui seadus on välja mõeldud, tuleb seda tunnistada ja täita.

Et maailmas on riike kes ei ole näiteks fašistide tegusid kuritegelikuks tunnistanud, kus naiste aumõrvad on sallitud, kus ka pedofiilidele vaadatakse läbi sõrmede, ei ole õigustus. Poliitik ütleks siinkohal, et kui seadus segab, tuleb seda muuta.

Minu poolt ebasobiv näide tõesti.

Jaano Martin Ots said...

Viimasele anonüümsele: minu blog, minu arvamus. Ära loe kui ei meeldi. Ma ei pürgi kuhugi mingiks liidriks, mul on sellest suva.

Samas, tänu et said mahti sõimata. Poleks sõimajaid ja vastuvaidlejaid, poleks mu arvamusel ka mingit kaalu.

ancientboy said...

"Tunnen juba ammu sügavat süütunnet, et olen valge, heteroseksuaalne, keskealine, keskmisest aafriklasest mitu korda rohkem tarbiv mees, kes juba oma olemasoluga ahistab tohutult vähemusgruppide õigusi. Ilmselt peaksin kappi peitu minema. Või kiiresti enesetapu sooritama. Edasi elamise eelduseks oleks ehk end naiseks lõigata või kiiresti vanuriks või invaliidiks saada, et vähemuste vihmavari minugi kohale ulatuks."

Lollus. Mis sest, et iroonia, ikkagi lollus. Selle peale muidugi te ju pole tulnud, et lihtsalt oma elu elamine, teiste elude korraldamisest ja eelkõige topeltstandarditest loobumine ("Poiss ja tüdruk suudlevad - nii nunnu! Poiss ja poiss suudlevad - öäk! Perverdid!! Põlema panna!!!" jne) oleks siinkohal abiks? :)

Jaano Martin Ots said...

Ancientboy, ma püüangi oma eluga hakkama saada ega korralda kellegi teise oma. Suudelgu kes tahab ja kus tahab, vaba maa, ma ei kehtesta siin mingit topeltstandardit.

Jamaks läheb asi siis, kui omanikule hakatakse ette kirjutama, et peab oma külalistel LUBAMA oma majas (äris, klubis, taksos, kus iganes) käituda viisil, mida omanik ise heaks ei kiida.

Kui kaks poissi omavahel suudlemise pärast restoranist välja visati, on see eraomaniku otsus. Oma kodus sa ju ka eeldad, et külalised jätavad teatud asjad tegemata, mida nad võibolla muidu harrastavad.

Anonymous said...

Point on vist ikka selles, et resto omanik peaks kehtestama ühesugused reeglid kõigile.
St kui ta nõuaks klientidelt pidulikku õhturiietust, siis nõuaks ta seda ju kõigilt klientidelt. Selle suudlemise lubamise- mittelubamisega on kardetavasti teisiti.

Anonymous said...

"Kui kaks poissi omavahel suudlemise pärast restoranist välja visati, on see eraomaniku otsus."

IMHO polnud tegemist omanikuga. minu meelest, kui inimene ei suuda teenindada inimesi, kes talle ei meeldi mingil ühel või teisel põhjusel (gei, kole, eestlane), siis meie tööjõupuuduse tingimustes leiaks ta kindlasti endale ameti, kus tal ei ole vaja võõrastega kokku puutuda. ei ole vaja endale stressi tekitada :)

samamoodi ka kassiiridega, kes ei naerata või baaridaamidega, kes ei teeninda: sul on võimalus teine töö valida, kui see sulel ei meeldi ja klient on tüütu tegelane...

Anonymous said...

Miks mulle aina rohkem kangastub Rooma riik enne oma hukku....?

Anonymous said...

Kui võtta seisukoht, et omanikule ei tohi ette kirjutada, mis reegleid ta kehtestab, siis on ju ka nende Vene restodega kõik ok, mille uksel on silt "koertele ja eestlastele sisenemine keelatud". Omaniku asi.

Anonymous said...

Jaano, omalt poolt annaksin nõu kommentaarid kinni keerata. See "kritiseerimine", mis siin aset leiab, ei ole sinu mõttele vähemalt seni suurt juurde lisanud. Pigem hägustab selle plära lugemine esmalt väljakäidud mõttekäiku.

Ja võib-olla oleks kasulikum, kui "kriitikutele" mitte anda võimalust end sealsamas välja elada? Siis äkki jääks teema kripeldama ja mõeldaks ise edasi.

Muide Eestis elades on tõenäoliselt väga raske mõista, et valge heteromees võiks kuidagi ohus olla. Selleks oleks õpetlik vaadata, kuidas tagakiusatud Maroko vähemused Hollandis ja Belgias laiutavad või Madridis rongidesse pomme panevad. Valgete heterote raha eest seejuures.

Anonymous said...

Mil moel Maroko vähemus valgeid heteromehi rohkem ohustab kui homomehi? Usutausta arvestades on nad tõenäoliselt üsna homofoobsed.

Anonymous said...

Oli see vist Voltaire, kes ütles, "Ma ei pruugi nõustuda sellega, mida sa ütled. Kuid ma kaitsen surmani su õigust seda öelda".