Thursday, January 17, 2008

bussipileti hinnatõusu oodates ehk valitsus, kes õlle hinda tõstab...


Üleeile sain linnadevahelise bussipileti Tallinnast kätte veel hinnaga alla 0,9 kr/km. Tanklates diisli hinda vaadates tundub see lausa kingitusena. Bussimootori janu arvestades kulub 1 km läbimisel ainuüksi kütusele täna üle 5 kr. Lisaks bussijuhi palk, hoolduskulud, amortisatsioon, kindlustused, üld- ja juhtimiskulud. Buss polnud päris tühi, aga üle 10 inimese seal ka polnud. Mis tähendab, et bussifirmal võis tulemust vaadates päris kurb olla. Või teisest küljest uhke tunne: iga 100 km kohta saab riigi teedeehitust toetatud rohkem kui 10 euroga. Iseküsimus on, kas busside veermik seda toetust ka oma vedrude peal tunda saab, kuid kodanikukohus on täidetud.

Autoga sõites tuleb uute hindadega kilomeetri kütusekuluks 1,4 kr. Varem oli selge, et kahekesi on autoga odavam sõita kui bussiga. Tasus kombineerida, et kellegagi sõidud ühte autosse sobitada. Täna pole enam nii kindel. Liikluskindlustust, auto amortisatsiooni, hoolduskulusid ja parkimistasusid arvestades võib juba ka kahekesi bussiga odavam tulla. Kuni bussifirmad sel jätkuda lasevad. Ilmselt mitte väga kaua. Kuid rõõmu ei tule sellest kellelegi. Eelkõige mitte bussijuhtidele, nende palgatõusulootused hägustuvad ilmselt veelgi. Inimene on paindlikum kui masin – buss ilma kütuseta ei sõida, bussijuht aga ilma palgatõusuta ehk küll.

Bussipileti hinnatõus aga saab olema märguandeks hinna- ja seega ka inflatsiooniralli järgmisele ringile. Kui inimesed juba bussipileti eest rohkem nõustuvad maksma, siis pelmeenide ja pükste hinnasse sulavad kasvavad transpordikulud palju lihtsamalt. Veoauto võtab bussist rohkemgi kütust, aga erinevalt tuhandetest reisijatest peab transpordifirma uue hinna selgeks tegema vaid mõnekümnele lepingupartnerile. Kes selle omakorda siis vähehaaval tarbijate vahel ära jagavad.

Ebaproportsionaalseks on kütuse hind muude kuludega võrreldes tõusnud igal juhul. Kui Euroopa liidus maksab õllekann baaris tavaliselt vähemalt 3 x rohkem kui kütuseliiter tanklas, siis ei saa asi kauaks paigast ära jääda ka meil. Kuna kütusehind ei lange, siis järelikult peavad muud hinnad proportsionaalsele tasemele tõusma. See valitsus aga, kes õlle hinda tõstab…

Ükskord me kaotame (oma raha) nagunii!

No comments: