Sunday, March 8, 2009

turundada võib kõike!

Eelmine postitus sai paar päris tabavat kommentaari. Eriti Alari ja Ilmari vastustes peitub valus tõde... ja probleemi olemus on hästi ära sõnastatud. Meie kiirkapitaliseerunud ühiskond turundabki kõike - pesupulbrist poliitikuteni, kusjuures tegelikus elus plekke välja saada ei õnnestu. Ainus lahendus on uued ja veel suuremad plekid teha. Mille vastu siis veel paremat vahendit saab müüa. Turundus on kõige alus.

Siiski on mõned erisused, millele tasub tähelepanu pöörata. Kui turundatakse pesukaitseid või autosid, on tegemist „halva” turundusega, sest see on äri ja keegi raibe rikastub. Kui aga täpselt samade meetoditega turundatakse raha kogumist lastehaiglale (kes kogutud rahaga börsile mängima läks, muide) või meelitatakse kõige otsesema võrkturunduspüramiidiga inimesi metsa prügi korjama, on tegemist justnagu aktsepteeritava toimimisega. Võltsvagadus ulatub väga sügavale. Kahjuks.

Nagu Pohlak täna raadiosaates ütles: Eestis tuleb teada, kuidas mehhanismid toimivad. Võibolla kirjutan seda teatud kibestumisega, aga aastaid PR-tööd tehes olen mitte ainult riigimeedias, vaid ka erakanalites kogenud täielikku ärategemist iga turundusmeetodi suhtes, mis on suunatud kellegi äri edendamiseks. Täpselt samad võtted mõne kassipoja päästmiseks või kodutule konteineri ostmiseks panevad aga peatoimetajadki krokodillipisaraid valama. Esimesel juhul esitatakse arve. Teisel aga, kuna üritus suurendab publiku hulka, tehakse ise esimene annetus.

Eesmärk pühendab abinõu?

1 comment:

Ilmar Raag said...

Minu meelest on probleem pigem selles, et Sind häirib turunduse nime kasutamine igasuguse inimesi ühendava kommunikatsiooniaktsiooni puhul. Mina soovitaks, et rahulikult asja vôtta.

Kujutame näiteks ette, et 17. sajandi ühes eesti külas otsustatakse teha talgud, et vôita ühiselt metsalt veidi maad küla karjamaa jaoks. Selleks, et inimesi kokku saada, saadeti sôna igasse talusse. Mind ei häiri, kui seda aktsiooni nimetada ka sotsiaal vôi poliitturunduseks.
Ajaloost teame ju nii môndagi kuulsat turunduskampaaniat, millest esimesena meenub mulle I ristisôda. Saadi ju tookord hakkama muljetavaldava organisatsiooniga, mis tôi ajutiselt ühe lipu alla väga erinevaid euroopa ülikuid.
Mina pean turunduse olemuslikuks sisuks igasugust kommunikatsiooni, mille eesmärgiks on kutsuda inimesi teatud kindlal viisil käituma. See on aga igasuguse kogukonna toimimise aluseks. Muidugi vôib öelda, et turundus on halb sôna seda toimingut tähistama, aga mina arvan, et kuub ei riku meest.
Seega ei ole küsimus selles, kas eesmärk pühitseb abinôu, vaid mulle tundub, et Sina tahad öelda, et sôna "turundus" on ennast diskrediteerinud ja seda ei sobi kasutada tôeliselt "heade" asjade puhul. Usun, et môistan taolist ikonoklastika positsiooni, aga seni kuni ma saan aru, mis tegelikult toimub, on mul suhteliselt ükskôik kuidas seda nimetatakse.