Internetimaailma väikseimad tegijad – blogid - on rahapaja jagamisel justkui teise eesti staatuses, kõik neist räägivad, aga keegi midagi ei anna. Ses suhtes pensionäristki kehvemad, et isegi 500 krooni ei pakuta. Nüüd on tegija olemas, kes lubab, et jagub ka katlast kaugemal seisjatele. Noh, eks vaatame, proovida igal juhul tasub.
Eks neid katseid blogisid atradeks taguda on Eestis ennegi kahtlustatud ja katsetatud. Ma ei tea, kui edukalt, tagasisidet pole eriti kuulda olnud. Võib-olla edukamad ei kiitle, aga võib-olla polegi keegi midagi suutnud teenida. Oma blogi väärtust on kalkulaatoris tore imetleda küll, aga püüa see raha reaalselt kellegi käest kätte saada?
Kuidas blog raha teenima panna?
Minu isiklikud kogemused ei ole seni eriti paljulubavad.
Kõigepealt proovisin Google Adsensega – sain vastu näppe. Mu sait olevat mingis mõttetus vähekasutatavas keeles, pealegi piirkonnas, mis kellelegi huvi ei paku. Tulemus: registreerumisele, lepingute lugemisele, vastuste ootamisele ja muule suhtlusele sai kulutatud kokku tööpäeva jagu tunde, aga isegi ei antud võimalust vaadata, palju mu blogi võiks teenida.
Siis mõtlesin ise reklaamiandjate käest küsida, palju nad maksaksid, kui ma oma saidi nende logosid täis topiks. Aga oh õnnetust, rikaste meeste ukse taga oli pikk järjekord suuremategi saitide pidajatest, mind oma pakkumisega saadeti täitsa saba lõppu. Tulemus: pettumus ja parkimistrahv kesklinnas üle aja seisnud auto eest.
Seekordne üritus siis klikivabriku abiga. Kui palju saab olema bännerinäitamisi ja millal ja kui palju reaalset raha võiks tulla, aeg näidaku. Vähemalt ei anta klikivabrikus kellelegi eesti keele kasutamise eest kinga.
Uurisin internetist, kuidas mujal maailmas läheb.
Vaadates, palju teenivad maailma edukamad blogijad, peab kadedusega tõdema, et nende külastajaskond on pigem samas suurusjärgus eesti ajalehtede online-keskkondadega kui meie blogidega. Sealses äris liikuv CPM ei ole eriti palju suurem, kui siinsed reklaamiandjad on nõus 1 000 bännerinäitamise eest maksma, pigem vastupidi. Lihtsalt mitmete suurusjärkude võrra erinev külastajate arv muudab need summad absoluutarvudes arvestatavateks.
Oluliselt tõstab blogi väärtust reklaamiandja silmis konkreetne temaatika. Eks ole ju suur vahe, kas blogis on iga päev paar pädevat postitust golfimängust või tilgub sinna kord nädalas mõni kaootiline heietus, noh nagu näiteks minul. Enesestmõistetav, et Callaway maksab golfiblogi bännerinäitamiste eest mitukümmend korda rohkem kui minule. Kui ma Gallaway juurde üldse jutule pääseksin. Ma võin ju mõnikord kirjutada, kuidas rohi kasvab või kui ilusti pall tiigi põhjas helendab, aga vaevalt see aitaks. Sest head svingi mul ju ei ole. Nagu on Eestis vähe ainult ühele teemale keskendunud blogisid. Siiski, meeldivaid erandeid on. Näiteks Materialist, kelle näol on tänuväärse reklaamikanali leidnud Netikuller. Või on siin see seos vastupidi, mine võta kinni.
Millest blogiga teenimise edukus sõltub, on külastajate arv.
JMO blogil pole suuremate sekka asja, aga Rein Purpuri, Shoulddrinkmore või Tumeblondi blogid võinuks oma tipphetkedel päris palju bännerinäitamisi maha müüa.
Samas jääb eesti blogide külastatavus ikkagi suhteliselt väikeseks, nii et reklaamiandjatele ei õnnestu suuremaidki neist eraldiseisva meediakanalina pakkuda. Isegi ajaveeb2007 hääletajate koguarvu (549 inimest) pealt saaks paremal juhul paar-kolm krooni reklaamiraha.
Blogipidajate rahateenimist (lehevaatamisi) piiravad veel mitmedki tegurid. Näiteks paljud RSS-feedi lugejad ei jõuagi blogisse üldse kohale, samuti need, kes blogisid EPL ja EE kaudu vaatavad. Selle vastu aitaks, kui lihtsalt liputaks, aga tegelikult ei näitaks, s.t. keeraks RSS ainult pealkirja ja esimest lõiku edastama. Nii saaks need konkreetsed lehevaatamised küll oma kontosse ja näiteks jmo blogi puhul suureneks counteri arv suurusjärgu võrra. Kuid siis vihastaksid jälle põhimõttelistest blogilugejatest sõbrad.
Mõnel blogijal aga poleks üldse võimalikki oma blogiga ise teenida üritada, sest blogija lehevaatamised paneb pihta juba blogikeskkonna pakkuja ise. Näiteks Delfi blogis, kus blogiomanik saab koos blogimootoriga kaasa Delfi bännerid. Mingist segmenteerimisest ei saa sel puhul juttugi olla, ainult Delfile toodetakse klikke juurde.
Eks neid probleeme on teisigi ja temaatika ilmselt palju pikem ja laiem kui üks postitus. Jätkame sel teemal ja vaatame, kuidas klikivabrikust bännereid ja pappi tulema hakkab.
PS.1 Kes küsib, miks ei maininud ma siin postituses näiteks sisekummi ja suure juhi blogisid, mis ju suhteliselt palju külastusi võtsid teatud perioodil, siis küsin vastu - milline reklaamiandja tahaks ennast avalikult konkreetse poliitilise persooniga siduda? Vahest ehk ainult Pampers, sest neid tuleb, nagu poliitikuidki, tihti ja samal põhjusel vahetada. Kui ma nüüd kogemata andsin hea idee, kuidas ettevõtted edaspidi K-kohtusse sattumata poliitikuid saavad toetada, siis palun progressiivse üldsuse käest vabandust.
PS. 2
Ja kes pika jutu juba siiamaani viitsis läbi lugeda, neile vastuseks võimalikule küsimusele: jah, olen ise tõepoolest ka klikivabrik.ee-ga seotud ja projektis mõnevõrra tegev.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
no ja siis?
arvasin, et selline teema toob rohkem vastukaja. aga kui ei, siis ei.
Post a Comment