Tegelikult pidanuks selle postituse hoopis tööblogisse panema. Aga kuna võrdlus natuke meelevaldne ja mu suhtumine tänu kohatud huvitavatele seisukohtadele ehk natuke liiga isiklik, olgu see siis oma blogis.
Postituse ajendiks sai tasuta statistikanimekirja Metrix.ee avamisele järgnenud JK ja Petsi arutelu: http://blog.metrix.ee/2007/07/11/jk-kussad/ .
Küsimus tegelikult väga lihtne – kas veebisaidi liiklust kajastav statistika peaks olema läbipaistev ja pärinema otse sõltumatust allikast või võib keegi (näiteks mõni asjast äriliselt huvitatud isik) seda vahepeal kopi-edit-pasteda, võimaldamata statistikalisti pidajale juurdepääsu algallikale?
Varrukataksomeeste* keelde ümber panduna – kas taksomeeter ikka peab näitama sõidu maksumust vastavalt läbitud vahemaale ja kilomeetrihinnale või võib ta ka midagi muud näidata, näiteks 500 kr reisisadamast Virusse?
Pets ütleb, et ta ei kahtlusta eesti veebipidajaid, aga kui aus mäng, siis olgu kõigile aus. Jüri arvab, et tema ikka ei tahaks lubada, et Petsi robot tema statistikat otse algallikast vaatab, kuna tal on seal ärisaladus*. Mis ärisaladust seal muud saab olla, kui see, et tegelikult vaatab lehekülge oluliselt vähem inimesi, kui reklaamitellijale väidetakse.
Põhiline petukaup seisneb selles, et senised statistikatabelid lubavad kõikvõimalike „ühissaitide” loomist. Nagu selles rahvajutus, kus talumees müüs jänese ja hobuse ühtses komplektis ja keskmine hind elaja kohta tuli päris kõva. Ühissaitidega igatahes on see lugu, et kõik lubavad oma reklaamitellijale summeeritud külastuste arvu, aga tegelikult müüb kogu poti maha „kõige suurem Peeter”, enamasti Delfi. Ülejäänutele jääb võimalus oma reklaamiostjaid petta, väites, et koos „ühissaitidega” on nende külastatavus ikka väga kõva, mis siis, et „ühissaidile” nende reklaamipind ei ulatu. Kui uurima hakata, mis tegelikult kaubaks on, selgub, et jänes hobuse hinnaga.
Varrukameeste loogikast lähtudes liidetakse sõidutasule suunal reisisadam-Viru ka Copterline kütusekulu, mis siis, et klient sõidab kõigest vana Opeliga.
Klikivabrik toetas Metrix.ee listi loomist just põhjusel, et see on sõltumatu, automaatne ja manipuleerimatu, välistades igasuguse „kokkuleppestatistika”. Loodetavalt metrix.ee sellisena ka püsib, jättes tasu eest „ühissaitide” loomise äri teistele. Varrukameestele, kes usuvad, et klient on loll, pime või purjus ja et talle tegeliku sõidumarsruudi ja kütusehinna avaldamine oleks korvamatut kahju põhjustav ärisaladuse avaldamine.
* varrukatakso – Tallinna transpordiameti spetsialistide termin taksojuhtide kohta, kes reisisadamas või lennujaamas purjus/rumalat klienti ootavad ja siis varrukatpidi oma autosse nöörimisele talutavad
** Tegelikult võib targal GA kasutajal oma statsis tõesti olla mõningaid ärisaladuse alla käivaid näitajaid. Et kui palju leheküljele saabunud külastajatest ka tegelikult mõnd saidil pakutavat teenust kasutab vms. Aga siin on küsimus usalduses. Kui Jüri Petsi ei usalda, siis on see mõistetav. Samas, miks peaks siis kõik muud Eesti internetiäri osalised Jüri käsitsi kirjutatud „kokkuleppestatistikat” usaldama?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Ei tasu unustada, et ka TNS Metrixi statistikaga anname me sõltumatule kolmandale osapoolele (TNS Emorile) ligipääsu kogu oma online äriinfole. Selles osas on GMetrix ja TNS Metrix täpselt samasugused, lihtsalt ühe taga on tänaseks aastaid tegutsenud organisatsioon, teise taga veidi noorem organisatsioon, kes vajab alles enda usalduse tõestamist.
Kokkuvõttes on ainus probleem aga selles, et Google Analyticsi õiguste haldus on alles lapsekingades. See pole aga vaid Eesti, vaid kogu maailma probleem, mida on ka mujal tunnistatud.
Post a Comment